​​گام چهارم: آمار و ارقام

آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه آمار یونسکو حاکی از این است که از هر سه نوجوان یک نفر قربانی قلدری در مدارس است. همچنین پسران نسبت به دختران بیشتر در معرض این خشونت قرار دارند و این میزان در پسران ۳۲ درصد و در دختران ۲۸ درصد است.
​​​​​​​
در ایران نیز اگرچه آمار رسمی خاصی در این زمینه وجود ندارد اما نتیجه بسیاری از تحقیقات حاکی از رواج قلدری در مدارس استان‌های کشور است. برای مثال مظاهری تهرانی و همکارانش در پژهشی در سال (۱۳۹۴) اشاره کردند ۸۰ درصد دانش آموزان به وجود پدیده قلدری در مدرسه اعتقاد داشتند و یا خورسند خطیبانی و همکارانش در سال (۱۳۹۹) نشان دادند نرخ قلدری در میان دانش آموزان ایرانی ۳۷ درصد است.
به صفحه اصلی
list item image

قلدری

جست‌وجویی درباره دردسرهای قلدری در مدرسه

list item image

هوش مصنوعی

نسبت ما تعلیم و تربیتی‌ها با یک پدیده نوظهور

list item image

کاهل‌نمازی

نماز نخواندن یا جدی‌نگرفتن نماز را کجای دلمان جا دهیم؟

مسئله‌های بیشتر...

به اطلاعات بیشتر
به گام سوم
به گام پنجم
یک. تشریح مسئله
دو. تجربیات مدرسه‌ای
سه. ادبیات علمی
چهار. آمار و ارقام
پنج. خب که چی
در ادامه پرسش‌های بیشتری باقی می‌ماند که شما را دعوت می‌کنیم تا درباره آن‌ها تفکر و جست‌وجو کنید:
​​​​​​​
  • در شکل‌گیری و سایر جنبه‌های قلدری چه تفاوتی میان جنس مذکر و مؤنث هست؟
  • تجربیات سایر کشورها در مدیریت و اصلاح رفتار قلدری دانش‌آموزان چیست؟
  • اعتراض به مشکلات مدرسه یا خانواده چه تاثیری بر قلدری می‌گذارد؟
  • مفاهیم اصلی نظریه خود تعیین‌گری شامل استقلال، اختیار و شایستگی چه نقشی در شکل‌گیری و مدیریت قلدری دارد؟
  • قلدر بودن یک دانش‌آموز چه فرصت‌هایی را برای او ایجاد می‌کند؟
  • آیا گفت‌وگوهای مذهبی در مدیریت قلدری تاثیرگذار است؟
  • چگونه می‌توان قلدر را به لیدر (رهبر) تبدیل کرد؟

پرسش‌های بیشتر

آمارهای جهانی قلدری