- خانم سلحشوری در مقالهای در نشریه تخصصی پیوند، برای کمک به فرد قلدر به راهکارهای زیر اشاره کرده است:
۱. مشخص کردن چهارچوبهای رفتاری و مجازات از پیش تعیین شده برای شکستن چهارچوبها
۲. شنیدن صحبتها و درک مستمر احساسات فرد
۳. از فرد قلدر بخواهیم خود را به جای قربانی قرار دهد
- در مقاله دیگری نوشته منصور بیرامی در نشریه پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، به تاثیر باورها و نگرش معلمان در کنترل قلدری دانشآموزان اشاره شده است. در این مقاله چنین نتیجه گرفته میشود که نگاه خوشبینانه معلم نسبت به قابل حل بودن مسئله قلدری و تربیتپذیر بودن فرد قلدر، تاثیر بسزایی در حل این مشکل دارد.
- برای کاهش آسیبهای وارد شده بر افراد قربانی، سولماز دبیری و همکاران در مقاله خود در نشریه پژوهشهای مشاوره، اثربخشی مثبت روش کفایت اجتماعی را ثابت میکند. کفایت اجتماعی به مهارتها، توانایی سازگاری و مسئولیتپذیری اجتماعی اشاره دارد. کفایت اجتماعی شامل چهار مؤلفه است: ۱. مهارتهای شناختی مثل توانایی تصمیمگیری و مدیریت باورها ۲. مهارتهای رفتاری مثل تعامل اجتماعی و محاوره با دیگران ۳. مهارتهای هیجانی مثل اعتماد و برقراری اعتماد دوستانه ۴. مهارتهای انگیزشی مثل احساس ارزشمندی و رشد حس اخلاقی