​​گام دوم: تجربه مدرسه‌ای

به عنوان یک معلم کلاس یازدهم، یکی از تجربیات تلخی که داشتم مربوط به روزی است که شاهد قلدری یکی از دانش‌آموزانم بودم. در یکی از زنگ‌های تفریح، متوجه شدم که علی، یکی از دانش‌آموزان قلدر کلاس، به زور از محمد، دانش‌آموزی که همیشه آرام و مودب بود، تکالیفش را می‌گرفت. علی با لحنی تهدیدآمیز به محمد می‌گفت که اگر تکالیفش را ندهد، او را در مقابل دیگران تحقیر خواهد کرد. محمد که همیشه سعی می‌کرد از درگیری‌ها دوری کند، با چهره‌ای نگران و مضطرب، تکالیفش را به علی داد. این صحنه برای من بسیار ناراحت‌کننده بود. بعد از زنگ تفریح، محمد را به دفترم دعوت کردم و با او صحبت کردم. او با صدایی لرزان گفت که این اولین بار نیست که علی از او زورگویی می‌کند و همیشه از ترس تحقیر شدن، مجبور به تسلیم می‌شود. با شنیدن این ماجرا، تصمیم گرفتم که به این مسئله رسیدگی کنم. با علی صحبت کردم و به او توضیح دادم که رفتارهایش چه تأثیرات منفی بر روی همکلاسی‌هایش دارد. همچنین با والدین هر دو دانش‌آموز تماس گرفتم و موضوع را با آنها در میان گذاشتم. 

تمرین درس:
قلدری را متناسب با تجربیات تربیتی خود در مدرسه بازتعریف کنید: در تعریف خود می‌توانید از ویژگی‌های دانش‌آموزان قلدر و پیامدهای قلدری استفاده کنید.​​​​​​​

به صفحه اصلی
list item image

قلدری

جست‌وجویی درباره دردسرهای قلدری در مدرسه

list item image

هوش مصنوعی

نسبت ما تعلیم و تربیتی‌ها با یک پدیده نوظهور

list item image

کاهل‌نمازی

نماز نخواندن یا جدی‌نگرفتن نماز را کجای دلمان جا دهیم؟

مسئله‌های بیشتر...

به اطلاعات بیشتر
به گام اول
به گام سوم
عزت‌نفس پایینخودبرتربینیرفتار تکرارشوندهغیرمنصف بودن
تحقیر دیگرانآسیب به افرادآسیب به محیطرفتارهای بدون دلیل
تهدید دیگراننترسیدن از کسیبرهم زدن نظملحن بالا به پایین
جلب توجهضدهنجار و قوانینباج گرفتنضدگفت‌وگو و تعامل

از نگاه معلم‌های راهنما، مشاوران و دبیران مدرسه، نشانه‌های ذکر شده در پایین در قلدرهای مدرسه دیده می‌شود. برخی از این نشانه‌ها عمومیت بیشتری داشته و برخی خاص‌تر هستند.​​​​​​​

به عنوان یک معلم کلاس نهم، یکی از تجربیات تلخی که داشتم مربوط به روزی است که شاهد قلدری یکی از دانش‌آموزانم بودم. در یکی از زنگ‌های تفریح، متوجه شدم که علی، یکی از دانش‌آموزان قلدر کلاس، به شوخی وسایل محمد، دانش‌آموزی که همیشه آرام و مودب بود، را بر می‌داشت. علی با خنده و شادی از این شوخی لذت می‌برد، اما محمد با چهره‌ای نگران و مضطرب به دنبال وسایلش می‌گشت. محمد که همیشه سعی می‌کرد از درگیری‌ها دوری کند، با چهره‌ای ناراحت و بهم ریخته به من نزدیک شد و از من کمک خواست. این صحنه برای من بسیار ناراحت‌کننده بود. بعد از زنگ تفریح، محمد را به دفترم دعوت کردم و با او صحبت کردم. او با صدایی لرزان گفت که این اولین بار نیست که علی از او زورگویی می‌کند و همیشه از ترس تحقیر شدن، مجبور به تحمل این شوخی‌ها می‌شود. محمد در طول صحبت‌هایش به من گفت که این شوخی‌ها و زورگویی‌ها باعث شده‌اند که او احساس بی‌ارزشی و ناامنی کند. او دیگر نمی‌توانست به درستی تمرکز کند و همیشه نگران بود که چه زمانی دوباره مورد هدف قرار خواهد گرفت. این تجربه‌ها باعث شده بودند که محمد اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و حتی در کلاس‌های درس نیز عملکردش تحت تأثیر قرار گیرد.

ترس از مدرسهانزوا و انفعالترس دائمیعزت‌نفس پایین
تنفر از خودفرار از مسئولیتافراط در فجازینتایج درسی بد
خشونت با ضعیف‌تربی‌خوابی و کابوسعلائم جسمیافسردگی
کم‌خوراکیحساسیت به انتقادنوسانات خلقیرفتارهای خودتخریبی

ز نگاه معلمان، مشاوران و دبیران مدرسه، نشانه‌های زیر در قربانیان قلدری مشاهده می‌شود. برخی از این نشانه‌ها عمومیت بیشتری دارند و برخی خاص‌تر هستند:

  • شناسایی علت رفتار مخصوصا از طرف خانواده
  • به کارگیری توانمندی از طریق مسئولیت دادن
  • ایجاد لیدر (قلدر مثبت) در مقابل قلدر منفی
  • آگاهی‌سازی ناظران نسبت به قلدر
  • حذف الگوهای‌مخرب و ایجاد الگوهای قدرت مثبت
  • توجه به نیازها و خواسته‌های پاسخ داده نشده
  • دیدن شدن و جلب توجه از طریق مسئولیت دادن
  • نشان دادن تاثیر رفتار روی طرف مقابل
  • رفتار مؤدبانه و محترمانه و دادن اختیار به قلدر
  • تعامل با دانش‌آموزان مقاوم در مقابل قلدرها
  • توانمندسازی مثل مهارت جرات مندی، نه گفتن
  • الگوسازی مثل دیدن برخورد معلم یا دیدن فیلم متناسب یا خواندن کتاب مناسب
  • نگاه کردن به مسئله از زاویه دید قلدرها
  • شرکت در کلاس های رزمی برای بیشتر شدن جرات‌مندی و خودباوری
  • به کار گیری توانمندی برای افزایش جرات مندی و عزت نفس با مسئولیت دادن
  • صحبت احساسی شامل همدردی و همدلی بدون تحقیر و سرزنش
  • پرداختن به نتایج کوتاه آمدن
  • شناخت احساسات و عدم سرکوب کردن آن

راهکار نسبت به قلدر

راهکار نسبت به قربانی

یک. تشریح مسئله
دو. تجربیات مدرسه‌ای
سه. ادبیات علمی
چهار. آمار و ارقام
پنج. خب که چی