​​گام سوم: ادبیات علمی

  • خانم سلحشوری در مقاله‌ای در نشریه تخصصی پیوند، برای کمک به فرد قلدر به راهکارهای زیر اشاره کرده است:

      ۱. مشخص کردن چهارچوب‌های رفتاری و مجازات از پیش تعیین شده برای شکستن چهارچوب‌ها
      ۲. شنیدن صحبت‌ها و درک مستمر احساسات فرد
      ۳. از فرد قلدر بخواهیم خود را به جای قربانی قرار دهد
​​​​​​​

  • در مقاله دیگری نوشته منصور بیرامی در نشریه پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، به تاثیر باورها و نگرش معلمان در کنترل قلدری دانش‌آموزان اشاره شده است. در این مقاله چنین نتیجه گرفته می‌شود که نگاه خوشبینانه معلم نسبت به قابل حل بودن مسئله قلدری و تربیت‌پذیر بودن فرد قلدر، تاثیر بسزایی در حل این مشکل دارد.


  • برای کاهش آسیب‌های وارد شده بر افراد قربانی، سولماز دبیری و همکاران در مقاله خود در نشریه پژوهش‌های مشاوره، اثربخشی مثبت روش کفایت اجتماعی را ثابت می‌کند. کفایت اجتماعی به مهارت‌ها، توانایی سازگاری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی اشاره دارد. کفایت اجتماعی شامل چهار مؤلفه است: ۱. مهارت‌های شناختی مثل توانایی تصمیم‌گیری و مدیریت باورها ۲. مهارت‌های رفتاری مثل تعامل اجتماعی و محاوره با دیگران ۳. مهارت‌های هیجانی مثل اعتماد و برقراری اعتماد دوستانه ۴. مهارت‌های انگیزشی مثل احساس ارزشمندی و رشد حس اخلاقی

تمرین درس:
قلدری را متناسب با تجربیات تربیتی خود در مدرسه بازتعریف کنید: در تعریف خود می‌توانید از ویژگی‌های دانش‌آموزان قلدر و پیامدهای قلدری استفاده کنید.​​​​​​​

به صفحه اصلی
list item image

قلدری

جست‌وجویی درباره دردسرهای قلدری در مدرسه

list item image

هوش مصنوعی

نسبت ما تعلیم و تربیتی‌ها با یک پدیده نوظهور

list item image

کاهل‌نمازی

نماز نخواندن یا جدی‌نگرفتن نماز را کجای دلمان جا دهیم؟

مسئله‌های بیشتر...

به اطلاعات بیشتر
به گام اول
به گام سوم

بخشی از مناظره آقای دکتر قربانی در مورد قلدری

  • در پژوهش دیگری توسط محبی و همکاران در مقاله «مطالعه مقایسه‌ای رفتار قلدری، پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی در دانش‌آموزان قلدر و طرفداران قلدری»، نتیجه گرفته می‌شود که دانش‌آموزان قلدر در مقایسه با دانش‌آموزان قربانی یا فاقد رفتار قلدری، پایین‌ترین میزان دلبستگی به معلم و مدرسه را دارند. همچنین برداشت می‌شود که طرفداران قلدری در مقایسه با قلدرها، واجد رفتار جامعه‌پسند بیشتری هستند و رفتار تکانشی کمتری از خود نشان می‌دهند. از طرفی دیگر پیروان قلدرها احساس اضطراب و ناایمنی بالایی دارند، بنابراین آن‌ها درگیری در رویدادهای قلدری را به عنوان وسیله‌ای برای حفاظت از خود در برابر همسالان و تلاشی برای حفظ جایگاه خویش در گروه می‌دانند.

  • در تحقیق دیگری با روش اقدام پژوهی توسط حلبی‌ساز در دو فصلنامه علمی و تخصصی پژوهش در آموزش ابتدایی، مسئله قلدری یک دانش‌آموز پسر پایه نهم، با بهره‌گیری از آموزش‌های هوش هیجانی، تقویت مهارت‌های اجتماعی، ارتباط و خودکنترلی، آموزش مهارت‌های حل مسئله، حمایت از رفتارهای مثبت و محبت به دانش‌آموز تا حد زیادی مدیریت شد.

  • نهایتا بر اساس پژوهش‌ «تاثیر آموزش انگیزش و استدلال اخلاقی بر قلدری نوجوانان»، جهان‌بینی و همکاران نتیجه می‌گیرند که انگیزش و استدلال اخلاقی نقش مهمی در پتانسیل افراد برای داشتن رفتارهای پرخاشگری و قلدری و نیز در ظرفیت آن‌ها در تعاملات اجتماعی مثبت دارد. نوجوانانی که دارای قدرت استدلال و انگیزش اخلاقی هستند، از رفتارهای نادرست و خشونت‌آمیز دیگران در قبال خود ناراحت می‌شوند و خود نیز از انجام این رفتارها بیزار هستند.
سه. تشریح مسئله
دو. ادبیات علمی
یک. روایت‌های مسئله