گزارش دورهمی 9 معلمان راهنما، بررسی چالش‌های تربیتی و آموزشیِ هوش مصنوعی در مدرسه

گزارش دورهمی 9 معلمان راهنما، بررسی چالش‌های تربیتی و آموزشیِ هوش مصنوعی در مدرسه
    مقدمه نهمین دورهمی مؤسسه «متن» با موضوع «چالش‌های هوش مصنوعی در تربیت و آموزش در مدرسه» برگزار شد. این نشست با هدف فراهم آوردن فضایی برای هم‌اندیشی و گفتگوی معلمان و مربیان تربیتی، به‌ویژه معلمان راهنما که به‌صورت مستقیم با مسائل تربیتی دانش‌آموزان درگیر هستند، شکل گرفت. با توجه به نفوذ روزافزون هوش مصنوعی در تمامی ابعاد زندگی، از جمله فضای آموزشی، این جلسه به بررسی فرصت‌ها، تهدیدها …
ادامه مطلب

مهندسی هویت: ۵ راهکار عملی برای تحول خودانگاره دانش‌آموزان

مهندسی هویت: ۵ راهکار عملی برای تحول خودانگاره دانش‌آموزان
    در دنیای پیچیده و پرهیاهوی امروز، نقش یک معلم یا مربی تربیتی فراتر از انتقال فرمول‌ها و مفاهیم درسی رفته است. شاید عمیق‌ترین و ماندگارترین اثر یک مربی، کمک به دانش‌آموز برای ساختن یک «خودانگاره» مثبت و قدرتمند باشد. خودانگاره، یعنی تصور و ارزشیابی‌ای که هر فرد از خودش دارد، مانند یک مرکز فرماندهی در هسته شخصیت او عمل می‌کند و تمام رفتارها، انتخاب‌ها و کنش‌های آینده‌اش را …
ادامه مطلب

گزارش نشست نقد و بررسی مجموعه کتب "تجربه‌نگاری معلمان دینی"

گزارش نشست نقد و بررسی مجموعه کتب "تجربه‌نگاری معلمان دینی"
  دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران میزبان نشستی جهت نقد و بررسی مجموعه کتاب‌هایی بود که به مستندسازی تجارب معلمان دینی مدارس اسلامی پرداخته‌اند. هدف اصلی این جلسه، ایجاد پیوند میان نظریه‌های دانشگاهی و فعالیت‌های عملی معلمان در حوزه پیچیده تربیت دینی بود. در این برنامه، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دست‌اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت حضور داشتند. در ابتدای جلسه، دکتر مرادی به این نکته اشاره کرد که مطالعه تجارب واقعی …
ادامه مطلب

گزارش تفصیلی کارگاه آموزشی "چالش تربیت و سبک زندگی نمایشی، تحلیل و راهکار"

گزارش تفصیلی کارگاه آموزشی "چالش تربیت و سبک زندگی نمایشی، تحلیل و راهکار"
  گزارش حاضر، تحلیل جامعی از محتوای کارگاه آموزشی «سبک زندگی نمایشی» است که توسط جناب آقای دکتر سید عبدالحمید ابطحی به‌صورت حضوری برای گروهی از مربیان و والدین ارائه گردید. در این جلسه، ایشان با نگاهی عمیق و تربیتی، پدیده رایج سبک زندگی نمایشی را واکاوی کرده و به‌طور خاص بر بعد غیراخلاقی «ایجاد حسرت در دیگران» و راهکارهای مبتنی بر «رفتار اصیل» تمرکز نمودند .   نکات کلیدی …
ادامه مطلب

خلاصه دورهمی 8 معلمان راهنما، تجربه‌های واقعی استفاده از هوش مصنوعی در مدرسه

خلاصه دورهمی 8 معلمان راهنما، تجربه‌های واقعی استفاده از هوش مصنوعی در مدرسه
      این گزارش، چکیده‌ای از تجربیات و راهکارهای عملی معلمان و مدیران مدارس در به‌کارگیری هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای آموزشی و تربیتی است. معرفی موضوع و اهداف جلسه هدف اصلی این جلسه، فراتر رفتن از کاربردهای ساده (مانند پرسیدن سؤال) و به اشتراک گذاشتن پروژه‌های واقعی، کلان و ساختاریافته‌ای است که در مدارس اجرا شده‌اند . رویکرد اصلی این است که ببینیم چگونه می‌توان با استفاده صحیح …
ادامه مطلب